Reizigersadvies

Informatie voor de reiziger

Onze praktijk staat ingeschreven als erkende adviespraktijk bij het LCR (Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering).

Als u een verre reis gaat maken, wilt u zo goed mogelijk beschermd worden tegen ziekten die heersen in de (sub)tropen. Om precies te weten wat voor u als reiziger de aangewezen vaccinaties en malariabescherming zijn, kunt u bij ons een reisadvies vragen.

Daartoe dient u van tevoren bij de assistentes een intakeformulier op te halen of het Reizigersintakeformulier / Form Travelsadvice English te downloaden, zodat u alle benodigde gegevens van tevoren kunt invullen. Het volledig ingevulde formulier kunt u daarna (graag zo snel mogelijk) bij de assistente inleveren, samen met uw reisschema en een kaartje van uw reis en zo mogelijk uw gele vaccinatieboekje.

Bij voorkeur 6 weken voor vertrek dient de procedure gestart te worden. Na het inleveren van uw gegevens worden ze verwerkt en kunt u bij de assistente een afspraak maken voor het reisadviesconsult op het spreekuur. U krijgt tijdens het consult een recept voor eventuele noodzakelijke vaccinaties en medicijnen. De vaccinaties kunnen, indien voorradig bij de apotheek, daarna direct gegeven worden.

Houdt u er rekening mee dat aan het reisadvies kosten verbonden zijn. De kosten voor een eerste advies bedraagt 30 euro, voor een vervolgadvies 25 euro. Indien er meerdere personen uit een gezin gevaccineerd dienen te worden, zijn hier aparte tarieven voor (zie ook de tekst onderaan het reizigersintakeformulier).

Mocht het zo zijn dat u een gele koorts vaccinatie nodig hebt dan moeten wij u daarvoor verwijzen naar een organisatie die de gele koorts vaccinatie kan geven.

Telefonisch worden geen reisadviezen of recepten verstrekt.

Wat moet ik doen als ik medicijnen wil meenemen naar het buitenland?
Voor medicijnen die onder de Opiumwet vallen (opiaten) moet u een Schengenverklaring meenemen naar het buitenland. Voor landen buiten het Schengengebied heeft u een medische verklaring nodig. U riskeert strenge straffen als u de regels overtreedt. Informeer bij de ambassade van het land waar u naartoe gaat welke regels in dat land gelden.

Informatie over medicatie meenemen op reis is te vinden op de website van het CAK: CAK medicatie mee op reis

Heeft u een schengenverklaring nodig. Vult u dan zelf onderdeel A, B en C in. De huisarts zal vervolgens de verklaring ondertekenen. De ondertekende schengenverklaring stuurt u vervolgens naar het CAK. Het CAK controleert de verklaring en verklaart deze rechtsgeldig.

De Schengenverklaring is 30 dagen geldig. Duurt uw reis langer dan 30 dagen? Dan moet u meerdere Schengenverklaringen invullen zodat de data op elkaar aansluiten.

Medicijnen die onder de Opiumwet vallen
Voorbeelden van medicijnen die onder de Opiumwet vallen zijn:
– sterke pijnstillers
– slaap- en kalmeringsmiddelen zoals valium of Seresta
– ADHD-medicatie zoals Ritalin of Concerta
– medicinale cannabis.

Wilt u weten of uw medicijn onder de Opiumwet valt? Vraag uw apotheker ernaar. Of kijk in lijst 1 en 2 van de Opiumwet. Daarin zijn de werkzame stoffen van medicijnen opgenomen. Op lijst I staan bijvoorbeeld zware pijnstillers en Ritalin. Op lijst II staan bijvoorbeeld slaap- en kalmeringsmiddelen.