Blaasontsteking

Blaasontsteking komt vaak voor. Klachten van een blaasontsteking zijn onder andere: vaak en kleine beetjes plassen, pijn of branderig gevoel bij het plassen en pijn in de onderrug of onderbuik.

Wanneer u denkt een blaasontsteking te hebben kunt u uw urine van
8.00 – 10.30 uur langsbrengen. De assistentes kijken dan uw urine na en zullen in overleg met uw huisarts de eventuele behandeling en adviezen doorspreken. U kunt dezelfde dag na 13.00 uur terugbellen voor de uitslag en het advies.

Wanneer u een urine wilt inleveren kunt u het beste letten op de volgende dingen:
–  Het beste is het om de eerste ochtend urine op te vangen
–  Graag eerst de vagina/penis goed met water wassen alvorens u de urine opvangt
–  Daarna de middelste stroom urine opvangen in een schoon en droog potje.
–  Potje met urine voorzien van naam, geboortedatum.
–  Deze het liefst gelijk bij de balie afgeven of wanneer dit niet lukt in de koelkast bewaren.
–  De assistente zal u vragen een vragenlijst in te vullen met de klachten. Eventueel kunt u deze alvast zelf invullen en meenemen (zie bestand hieronder).

Wat kunt u zelf doen om de kans op een blaasontsteking te verkleinen:
–  Veel drinken
–  De blaas regelmatig en goed leegplassen
–  Bij aandrang het plassen niet uitstellen
–  Na gemeenschap gelijk gaan plassen kan een blaasontsteking voorkomen

Voor meer informatie kijk op: Thuisarts blaasontsteking

Urineonderzoek Stock Illustrations, Vectors, & Clipart – (521 Stock Illustrations)

Bestanden downloaden